Vores handelsbetingelser er fastsat på baggrund af års erfaring og salg i branchen.
Handelsbetingelserne er gældende for at sikre en god og fair forretning mellem parterne.
Læs dem grundigt igennem, så I er opmærksomme på nødvendige punkter og derved sikrer rene linier og et solidt fundament for et godt samarbejde.
Handelsbetingelser:
1. Anvendelse
2. Aftalegrundlag
3. Vareprøver
4. Pris og betaling
5. Forsinket betaling
6. Tilbud, ordre og ordrebekræftelse
7. Levering
8. Garanti
9. Ansvar
10. Immaterielle rettigheder
11. Fortrolighed
12. Gældende ret og værneting
13. Kommunikation
14. Bankoplysninger
15. CVR nr.
16. Selskabsform
17. Adresse
1. Anvendelse:
1.1 Anvendelse: Almindelige salgs- og leverings-betingelser gælder for alle aftaler om Apropos Reklameartikler ApS, CVR-nummer 20029846, salg og levering af produkter og/eller tilknyttede ydelser til erhvervskunder og foreninger.
2. Aftalegrundlag:
2.1 Aftalegrundlag: Betingelserne udgør sammen med Apropos tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Apropos salg og levering af produkter og tilknyttede ydelser til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Apropos udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
2.2 Ændringer og tillæg: Ændringer af og tillæg til aftalegrundlaget er kun gældende, hvis disse skriftligt er bekræftet af Apropos.
3. Produkter og ydelser:
3.1 Produkter: Produkter, som Apropos sælger og leverer til kunden, er nye og overholder dansk lovgivning ved levering.
3.2: Ved specialopgaver med logo tages forbeholdes for levering af +/- 10 % i leveret antal. Ved brud af kolli tillægges 10% ekstra af varens pris.
3.3 Vareprøver: Apropos sender gerne vareprøver. Prøver på tøj vil blive faktureret i alle tilfælde, mens øvrige prøver først bliver faktureret, hvis de ikke er returneret (i original emballage) til Apropos inden 14 dage. Der vil ikke blive opkrævet fragt- eller administrationsomkostninger ved fakturering af prøver.
Apropos anbefaler ved særlige opgaver og usikkerhedsmomenter, at der investeres i en fysisk prøve. Dette for at sikre at alle forventninger er afstemt inden en reel produktion sættes i gang. Især ved broderings-logo – denne omkostning afdækker kunden.
Ved alle specialopgaver fra Kina over kr. 5.000,00 fremsendes altid prøve til godkendelse inden endelig produktion (dog ikke ved gentagelsesordre) For ordre under kr. 5.000,00 fremsendes foto prøve til godkendelse. Fysisk prøve kan dog fremsendes mod betaling af DHL fragt fra Kina.
Det er købers ansvar at sikre at prøven er i overensstemmelse med det bestilte iht. ordrebekræftelsen og det ønskede produkt, uanset om produktet videresælges eller anvendes af køber.
4. Pris og betaling:
4.1 Pris: Apropos handler udelukkende med virksomheder og foreninger – Business to Business – hvilket betyder, at priserne er erhvervspriser, som er specielle priser til virksomheder. Alle priser er eksklusive moms og ligger under de vejledende udsalgspriser, som vi kender dem i detailbutikkerne.
Prisen for produkter og tilknyttede ydelser følger Apropos gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Apropos bekræfter kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Vi tager forbehold for kursudsving, og vil gøre opmærksom på at en efterregulering kan finde sted pga. kursændringerne globalt. Apropos har udelukkende handel med virksomheder, herunder også foreninger, sportsklubber, fonde, mm. Og dermed ikke med privatpersoner. Produkter købt af Apropos må ikke sælges videre til 3. part. Ved brud på denne aftale kan det få retslige konsekvenser.
4.2 Betaling: Kunden skal betale alle fakturaer for produkter eller tilknyttede ydelser senest 8 dage netto, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Ejendomsretten til varen forbliver hos Apropos indtil fuld betaling er sket.
5. Forsinket betaling:
5.1 Rente: Hvis kunden undlader at betale en faktura for produkter eller tilknyttede ydelser rettidigt af årsager, som Apropos er uden ansvar for, har Apropos ret til rente af det forfaldne beløb på 1,5 % pr. måned fra forfaldstid og til betaling sker.
Er man ny kunde, vil der altid være tale om forudbetaling, med mindre andet er aftalt.
5.2 Ophævelse: Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura for produkter eller tilknyttede ydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Apropos, har Apropos ud over rente efter pkt. 5.1 ret til at: (I) ophæve salget af de produkter og/eller tilknyttede ydelser, som forsinkelsen vedrører, (II) ophæve salget af produkter og/eller tilknyttede ydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (III) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
6. Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser:
6.1 Tilbud: Apropos tilbud er gældende i 10 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Apropos i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Apropos, medmindre Apropos meddeler kunden andet.
Ved køb af USB-stiks vil der tilkomme en copydan afgift på 5,48 kr. pr. stk. (2017). Dette kan man søge om fritagelse til såfremt det er til internt brug. Dette er igennem Copydans register.
6.2 Ordrer: Kunden skal sende ordrer på produkter eller tilknyttede ydelser til Apropos skriftligt. En ordre skal indeholde følgende oplysninger for hvert ordret produkt eller ydelse: (I) Ordrenummer, (II) Varenummer, (III) Varebeskrivelse, (IV) Mængde, (V) Pris, (VI) Betalingsbetingelser, (VII) Leveringsdato, (VIII) Leveringsadresse, og (IX) Leveringsbetingelser.
6.3 Korrektur: Korrektur betegnes som godkendt 3 arbejdsdage efter fremsendelse af ordrebekræftelse. Når en korrektur er godkendt kan den som udgangspunkt ikke ændres, da produktion af film, klichér m.v. herefter igangsættes. Ønskes ændring herefter vil dette indebære yderligere startomkostninger, da der skal laves ny kliché, form, værktøj m.v. Ved Østenproduktion, eller andre specialdesignede varer, kan der ligeledes heller ikke ændres i grundlæggende layout efter første korrektur er godkendt.
6.4 Pantonefarver: I forbindelse med angivelse af Pantonefarver skal kunden være opmærksom på muligheden for, at der kan være minimale afvigelser fra produkt til produkt. Den/de Pantonefarver kunden oplyser, og som er angivet på godkendt korrektur, er den der bruges til logotryk. Apropos kan ikke stilles til ansvar hvis der er oplyst forkert Pantonekode til brug for produktionen. Ved sager hvor der kan være stor usikkerhed om udfaldet, vil Apropos altid anbefale kunden at få lavet en prøve inden selve produktionen sættes i gang, så frem I ønsker det.
Logo med udtoninger: Som udgangspunkt er det altid en udfordring at få gengivet logoer med udtoning på reklameprodukter, der ikke er egnet til digitalt tryk.
6.5 Ordrebekræftelser: Apropos sender altid ordrebekræftelse på e-mail med beskrivelse af produkter og tilknyttede ydelser. Ordrebekræftelsen anses som reel dokumentation for indgåelse af handlen, og måtte der ske ændringer undervej i korrekturfasen, så vil Ordrebekræftelsen blive opdateret og dermed fremstå som det juridiske dokument for indgåelsen af aftalen.
6.6 Ophævelse: Ændringer eller uoverensstemmelser i Ordrebekræftelse skal ske senest 24 timer efter modtagelsen, ellers sættes en reel ordre i gang, og alle omkostninger påhviler køber.
6.7 Ændring af ordrer: Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på produkter eller tilknyttede ydelser uden Apropos skriftlige accept.
6.8 Uoverensstemmende vilkår: Hvis Apropos bekræftelse af en ordre på produkter eller tilknyttede ydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til Apropos skriftligt senest 24 timer efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.
6.9 Yderligere ekspeditionsgebyr: Ved ordre under 2.500 kr. ekskl. moms, tages et ekspeditionsgebyr på 250 kr.
6.10 Klichebetingelser: Kliche eller film som etableres i forbindelse med logo, forbeholdes ejerskabet hos Apropos. Det frigives ikke.
7. Levering:
7.2 Leveringsbetingelser: Apropos leverer alle solgte produkter og tilknyttede ydelser til den tid, der fremgår af Apropos ordrebekræftelse. Apropos har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet og med mindre der forekommer forsinkelser i korrekturfasen. Vi tager forbehold for forsinkelser fra underleverandører og øvrige distributører.
Leveringsdato på Ordrebekræftelsen, er den dato hvor Apropos afsender varerne. Skulle der ske ændringer til den angivne leveringsdato vil Apropos orientere herom.
INCOTERMS Frit Fragtfører er gældende. Ab lager, Jyllinge – typisk med GLS eller Fragtmænd.
7.3 Undersøgelse: Kunden skal undersøge alle produkter og tilknyttede ydelser ved leveringen. Hvis kunden opdager en fejl eller mangel, som kunden ønsker at påberåbe sig, maksimum 2 dage efter modtagelse, skal den straks meddeles skriftligt til Apropos. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, maksimum 2 dage efter modtagelse meddeles skriftligt til Apropos, kan den ikke senere gøres gældende.
7.4 Meddelse: Hvis Apropos forventer en forsinkelse i leveringen af produkter eller tilknyttede ydelser, informerer Apropos kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid. Ved eventuel overskridelse af leveringsfristen, fraskriver Apropos sig ethvert erstatningsansvar som måtte komme som følge heraf. Tab efter overskridelse af aftalt leveringsfrist erstattes ikke. Det står for købers eget ansvar.
7.5 Ophævelse: Hvis Apropos undlader at levere produkter, eller tilknyttede ydelser senest 14 dage efter den aftalte leveringstid af årsager, som kunden er uden ansvar for, og levering ikke sker inden en rimelig frist på mindst 7 dage, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af forsinkelsen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Apropos. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af forsinket levering.
7.6 Ændringer: Der tages forbehold for ændringer i afgifter, toldomkostninger samt ændringer i valutakurser.
8. Garanti:
8.1 Garanti: Apropos garanterer, at produkter og tilknyttede ydelser er fri for væsentlige fejl og mangler i design, materialer og udførelse i 6 måneder efter leveringen.
8.2 Meddelelse: Hvis kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som kunden ønsker at påberåbe sig, skal den indenfor 6 måneder efter modtagelse, meddeles skriftligt til Apropos. Hvis en fejl eller mangel, som kunden opdager eller burde have opdaget, ikke indenfor 6 måneder efter modtagelse til Apropos, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Apropos de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Apropos beder om.
8.3 Undersøgelse: Indenfor 48 timer efter at Apropos har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Apropos kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti. Kunden skal efter anmodning sende defekte produkter til Apropos. Kunden bærer omkostningerne ved og risikoen for transport til Apropos. Apropos bærer omkostningerne ved og risikoen for transport til kunden, hvis fejlen eller manglen er omfattet af garanti.
8.4 Ophævelse: Hvis Apropos undlader at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garanti inden rimelig tid efter, at Apropos har givet meddelelse til kunden efter pkt. 8.3, af årsager, som kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist på mindst 3 dage, kan kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Apropos. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser end dem, der udtrykkeligt fremgår af pkt. 8.
Apropos står inde for kvaliteten af varerne som produceres og sælges til virksomhederne, og skulle varen mod forventning være defekt–så vil Apropos altid tage ansvar og tage varen tilbage uden beregning. Ved reklamationer skal varen sendes tilbage til os, således vi kan se defektheden ved varen.
Ved flerfarvet logotryk på elementer vil der i sjældne tilfælde kunne forekomme forskydninger svarende til ca. 1-2 mm . Påsætningen af flere logofarver er som udgangspunkt håndarbejde og foregår derfor manuelt. Reklamation kan dog stadig finde sted, og er der tvivlsspørgsmål så kontakt os endelig så ser vi på sagen. Ved USB stick kan det ske, at enkelte styresystemer ikke kan læse enheden, men almindelig standard pc’er har ingen problemer. Hvis man bruger alternativ edb eller har særlige krav til USB’ens kunnen skal Apropos orienteres herom inden selve produktionen, da det er nødvendigt at få afstemt med producenten, så ikke det leverede produkt viser sig at blive ”værdiløst”.
Ved profilbeklædning anbefales det, at tilkøbe et par ekstra enheder for at sikre alle har noget der passer.
Størrelser kan variere fra producent til producent, så selv om man vant til en str. S, kan den være lille i modellen frem for det man ellers køber. Dette skal blot være i mente ved bestilling af tøj, da Apropos ikke kan pålægges ansvar for hvorvidt det passer eller ej, så frem der er leveret det der er bekræftet på tilsendte ordrebekræftelse.
9. Ansvar:
9.1 Ansvar: Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af aftalegrundlaget.
9.2 Produktansvar: Apropos har produktansvar med hensyn til leverede produkter og reservedele, i det omfang et sådant ansvar følger af ufravigelig lovgivning.
9.3 Indirekte tab: Uanset eventuelle modstående vilkår i aftalegrundlaget er Apropos ikke ansvarlig over for kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
9.4 Force majeure: Uanset eventuelle modstående vilkår i aftalegrundlaget er Apropos ikke ansvarlig over for kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Apropos kontrol, og som Apropos ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.
10. Immaterielle rettigheder:
10.1 Ejendomsret: Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter og tilknyttede ydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Apropos.
10.2 Krænkelse: Det er alene købers ansvar og pligt at sikre at produktet ikke er omfattet af patent- og/eller designrettigheder og er efterprøvet efter gældende lovgivning. Uanset hvilket krav køber og/eller Apropos ApS måtte blive stillet overfor er det udelukkende købers ansvar og Apropos ApS kan under ingen omstændigheder drages til ansvar for produkter produceret i henhold til ordrebekræftelse, skitse samt prøve.
11. Fortrolighed:
11.1 Videregivelse og brug: Kunden må ikke viderebringe, bruge eller sætte andre i stand til at bruge Apropos erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.
11.2 Beskyttelse: Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Apropos fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 11.1. Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.
11.3 Varighed: Kundens forpligtelser efter pkt. 11.1-11.2 gælder under parternes samhandel og uden tidsbegrænsning efter samhandlens ophør uanset årsagen til ophøret.
12. Gældende ret og værneting:
12.1 Gældende ret: Parternes samhandel er i alle henseender underlagt dansk ret.
12.2 Værneting: Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes samhandel, skal afgøres ved en dansk domstol.
13. Kommunikation:
13.1 Nyhedsmail: Apropos sikrer dialog og kommunikation af nye forretningsløsninger og produkter gennem Apropos nyhedsmail, som udsendes løbende efter behov, samt ekstraordinært ved særligt gode tilbud.
Kunden bliver automatisk tilmeldt vores nyhedsmail, når du vælger at handle/forespørge hos os.
Apropos anser vores nyhedsmail som et værdiskabende værktøj, hvor kunden som indkøber bliver opdateret med produktviden inden for branchen. Kunden kan når som helst afmelde sig nyhedsmailen.
14. Bankoplysninger:
Bank: Spar Nord Bank – Konto 9243 / 6500008669 – IBAN-nr. DK7392436500008669 – SWIFT-kode: SPNODK22
15. CVR NR:
DK20029846
Selskabsform:
Apropos Reklameartikler er et anpartsselskab.
Firmaadresse:
Apropos Reklameartikler ApS – Møllehaven 8 – DK-4040 Jyllinge – Tlf. +45 / 46 73 23 23 – Mail: apropos@apropos.dk